dimecres, 16 de març del 2011

Bellesa I (Grècia)

Umberto Eco va fer un estudi sobre la història de la bellesa que, lamentablement, no he llegit, condicionada per la xifra que marca el codi de barres o perquè, amb tota sinceritat, m'he rendit pel que fa a la meva relació d'amor-odi amb el geni de la semiòtica. La darrera vegada que vaig tenir un dels seus llibres a les mans, va ser en els fracassats intents d'empassar-me "El pèndol de Foucault" i, avorrida de girar les pàgines com les gira la cultura àrab, per a entendre alguna cosa, vaig haver de desar el llibre i resignar-me a no esborrar a Eco de la meva llista d'assignatures pendents. Malgrat que m'he quedat a les portes del postmodernisme literari italià sense expectatives d'avançar en el temps, em va sobtar que sortís a la llum un llibre d'assaig que tractés un tema tan llaminer, per a mi, com el de la bellesa (femenina) al llarg dels segles.
El cànon de la bellesa ha sofert canvis, molts canvis, segons època i cultura; pel que fa a l'Antiguitat, preferiria centrar-me en l'àrea mediterrània, ja que m'és propera i familiar. Molts dels requisits que responen a l'estètica estan lligats a elements socials i econòmics, i podria posar l'exemple de la pell blanca i l'opulència física (sinònims de vida ociosa i riquesa); aquests, acompanyaran totes les modes fins, gairebé, principis del segle XX, amb petites variacions.
És sobradament conegut que la dona de l'antiga Grècia no va gaudir d'un evident protagonisme sinó més aviat tot el contrari; d'ella s'esperava recolliment, obediència i fertilitat. En trets generals,caldria parlar d'una bellesa simètrica, proporcionada, harmònica i silenciosa. La pell clara es contrastava amb els cabells bruns (tot i que també era apreciada la melena rossa), llargs, recollits ordenadament en complexos pentinats trenats i de poca ostentació, res a veure amb les extravagàncies que lluiran les matrones romanes. Els ulls havien de ser grossos i ametllats, el nas afilat, i els llavis i les orelles havien de proporcionar-se amb la resta de la cara, ni massa grossos ni massa petits. Equilibri per sobre de tot. Les vestimentes característiques no sempre ajudaven a ressaltar l'anatomia femenina, però tenim documentat, gràcies a les escultures, que el pit de la dona havia de ser petit, encaixat en un cos robust i d'espatlles amples que havia de ser entregat a la fabricació de descendència, més que no pas a la sensualitat.
Òbviament, Grècia no va ser refractària a les influències externes i, amb el pas dels anys, la bellesa femenina va patir alguns canvis, però a grans trets, podríem deixar-ho així.

4 comentaris:

  1. No entraré en el principal tema de l´article, però pel que fa a l´Umberto Eco, crec que cal diferenciar a l´especialista en semiòtica del novel.lista. Jo tampoc vaig trobar que el "Pèndul..." fos una bona novel.la, però això no em fa devaluar la seva tasca com a especialista en semiòtica.
    Si que em va agradar, en canvi, "El nom de la Rosa", i això tampoc fa que per això el consideri millor semiòtic que abans de llegir aquesta última novel.la citada.

    ResponElimina
  2. Benvolguda Pilar, tens tota la raó pel que fa a Umberto Eco i a la diferenciació entre l'especialista en semiòtica i el novel·lista. Però en cap cas he menyspreat la seva tasca, ni com a una cosa ni com l'altra; de fet,m'agradaria poder aprofundir coneixements en els seus camps i, ara com ara, m'és molt feixuc.
    Comparteixo amb tu,però, la valoració positiva de la novel·la "El nom de la rosa".
    Agraeixo la teva lectura. Una abraçada!

    ResponElimina
  3. De res, Elara! A tots ens ha passat alguna vegada que un autor o una obra, al marge de la seva qualitat, sen´s faci feixuga/feixuc.
    A mi em va passr amb "El manual d´inquissidors" de l´António Lobo Antunes. Dues vegades vaig haver d´abandonar aquesta novel.la perqué estilísticament se´m feia duríssima. A la tercera vegada la vaig llegir d´una forma voraç, i la considero una de les millors novel.les que he llegit mai. O sigui que...
    Fins a la propera! Un petó!

    ResponElimina
  4. La bellesa es tot el que fa sentir plaer espiritual :)

    by H-) from USA

    ResponElimina